A2b 1-min-Explanation

fertig ein 1-minütiges video an, in dem ihr eure arbeit von einer anderen personen erklären lasst. die art+weise der erklärung sowie die bedingungen für die produktion und den inhalt des video könnt ihr vollständig selbst festlegen.

A1 Projektskizze / Appendix / Projektskizze

if you want to contribute bookmarks use the following system:

URL ............. : http://bookmarks.digitalmedia-bremen.de/
login ........... : digitalmediabremen
password ........ : 23dmHB42
tags ............ : TDWFTW @postedby(${ADD_YOUR_NAME})

to see all links already collected you can list the TDWFTW link with the following URL: http://bookmarks.digitalmedia-bremen.de/?searchtags=TDWFTW.

PS { if i ever get to see the tag literally saying ${ADD_YOUR_NAME} i will spontaneously start crying 😉 note that ${ADD_YOUR_NAME} is a placeholder for your actual name e.g @postedby(dennisppaul) }

A1 Projektskizze / Appendix / Ideenfindung

  • Wollen wir etwas herausfinden was von allgemeinem Interesse ist, nur für eine spezielle Gruppe oder gar für nur eine Person?
  • Warum will man überhaupt etwas verstehen? ist das verstehen zunächst nur selbstzweck? oder hat es das ziel handlungsfähigkeit zu generieren? ( design for change )
  • Was, wenn das Interesse ersteinmal nicht mehr als eine Ahnung ist und noch gar nicht so richtig zu einer Frage werden will? Wie kann man durch Gestaltungen Fragen an das Tageslicht bringen?
  • Welche teilhabe haben die Befragten in der Entwicklung von Befragungen? ( participatory design )
  • Welche nicht-verbalen Formen der Befragung gibt es?
  • Das stellen von Fragen hat immer auch Effekte. Wie wäre es Situationen oder Dinge zu gestalten die zwar Fragen stellen, wobei allerdings das Fragen selber wichtiger ist als die Antworten auf diese?
  • Muss man eine Frage bzw ein Interesse selber entwickeln oder kann man auch die Fragen anderer nehmen und sie durch besonders relevante Gestaltungen bearbeiten?

A1 Projektskizze

We see ourselves confronted with a world ridden with conditions of crisis. From financial meltdowns, natural and ecological disasters, and ongoing digital and physical warfare around the globe, to the now all-affecting pandemic, these instances of crisis fluidly spread across the boundaries between the social, political, and environmental, as they are embedded in the highly complex, volatile, and unpredictable network of human and non-human relations that we all inhabit.

In this seminar we want to investigate the potentials of art and design in relation to crisis, and question, improve and expand on the ways in which practices such as Interaction Design, Media Arts, Critical and Speculative Design, (political) Conceptual Art, or Socially-Engaged Art act upon (or fail to act upon) our social, political, and environmental grievances. We will specifically examine how (digital) technologies are interfacing with conditions of crisis, both in how they create and accelerate them, as well as how they can be used to understand and positively impact these very conditions.

In this seminar each student will develop and produce an individual work. Through modes of collective reading, watching, listening and writing, discussion, research and prototyping, these works will be informed by our findings as well as their personal practice and interests.

This seminar is supervised by Henrik Nieratschker + Dennis P Paul. It is offered as a combination of two M-MA-2/M-MD modules with a total of 12 CPs.

Visit Interfacing with Crisis @ DM Blogs for further information.

A0 recherche

Aus folgender Reihe von Themen waehlt Ihr etwas aus und entwickelt daraus  ein Interface, ein Produkt, eine mediale Arbeit, ein Experiment, … 

  • Entwicklung spezifischer, detaillierter Interaktionen zu Aspekten wie z.B. Scrolling, Typing, Swiping, Zooming, kontextuelle Funktionen und Aktionen bei Touch-GUIs o.a.  Face recognition

  • Online Rating-Systeme

  • Augmented Reality

  • Face recognition

  • EEG

  • Eye tracking

  • Sprachsteuerung

  • GPS

  • Alternative Eingabemöglichkeiten

  • Log In

  • Metatext ##

  • non linear storytelling

A0a One Minute of Tinkering

in this class we will concern ourselves with the portfolio ( aka the Mappe ).

an artistic/design portfolio is usually comprised of a collection of documentations of works, thus this class will be concerned with the portfolio as much as it is with the documentation of individual works and projects.

we will start by looking at other artists and designers portfolios, discuss current methods and formats of portfolio presentations as well as methods and formats of how to present works + projects, only to then direct our attention to your portfolios and works + projects documentations.

apart from participating vividly in discussions in the class, you will also be asked to design and produce or improve 2–3 documentations of your own already exisiting works or projects, as well as reworking and reflecting on your portfolio.