http://dm-hb.de/sofmtools
A4 Prototypen+Konzept
- Continue your research, and/or become more specific, if you are beginning to focus on a certain area.
- Post everything here, including links, media etc. Each item must have a brief descriptions, that states what is relevant to you!
- If you need to upload larger files, please use Dropbox or similar and post a link here.
- Use any language you like, as long as it English or German.
A3b Schreibt einen Absatz über eine andere Arbeit
http://dm-hb.de/sofmrooms
A3 Zwischenpräsentation
GENERAL HFK HYGIENE RULES
- Maintain a distance of at least 1.5 meters to all people at all times.
- Starting October 1st a mask covering the mouth and nose must be worn whenever you go anywhere inside the HfK. It may not be removed until you have reached the workstation. If sufficient reason exists, masks must also be worn during events.
- Washing your hands thoroughly and on a regular basis.
- Practice respiratory hygiene and cough etiquette.
- Stay at home, if you feel sick or have flu-like symptoms.
- All HfK buildings, facilities, events, and premises are smoke-free areas.
- Preparation of food and beverages at HfK facilities and in HfK spaces by students and faculty alike is not allowed.
- Further hygiene rules may apply to individual areas and will be displayed.
expert from HfK website; Current information concerning the coronavirus outbreak, please visit website for further information.
ADDITIONAL WORKSHOP RELATED RULES
- Work in your dedicated room: SoFM / Group to Room Allocation
- Each participant gets her/his own desk. Please stay primarily at your desk. Make sure the distance between the tables is 1.5 meter.
- In case this distance can’t be maintained wear a face mask covering nose and mouth.
see SoFM Hygienekonzept for further information.
A2 Schulterblick
eure aufgabe ist es mit dem schulterblick einen einblick in den aktuellen stand eurer arbeit zu geben.
der schulterblick ist eine präsentation, die es vorzubereiten gilt. allerdings ist es auch nur der blick über eure schulter während der arbeit dh die erwartung an die qualität und tiefe der präsentation sind geringer als bei einer zwischenpräsentation oder einer abschlusspräsentation. denkt trotzdem daran, dass ihr gestalter und gestalterinnen seid und wir uns mit einen klangthema befassen; reduziert eure vorstellung also auf gar keinen fall nur auf eine sprachliche ebene.
fertigt für den schulterblick ausserdem ein 1-minütiges video wie in A2b 1-min-Explanation
beschrieben an und beginnt damit jeweils eure präsentation.
abgabe+präsentation
präsentiert eure schulterblick präsentation in der nächsten sitzung S006 (2019-05-31 10:00).
voraussetzung für eure teilname an der präsentation ist, dass ihr eure schulterblick präsentation mindestens 1 stunde vor beginn der session (2019-05-31 09:00) bei slack gepostet habt. verpackt eure präsentation ( inkl A2b 1-min-Explanation
) in ein ZIP-file und benennt es A2+A2b-
sowie eurem vollen namen in kleinbuchstaben ( e.g A2+A2b-dennisppaul.zip
).
geht davon aus, dass ihr circa 10 min für die vorstellung eurer schulterblick präsentation habt.
A2b 1-min-Explanation
fertig ein 1-minütiges video an, in dem ihr eure arbeit von einer anderen personen erklären lasst. die art+weise der erklärung sowie die bedingungen für die produktion und den inhalt des video könnt ihr vollständig selbst festlegen.
A0b Prozedurale Klängen
nehmt eine minute klang oder video auf und schreibt einen satz dazu. und wieder sollte der klang aus der tinkering session entstanden sein; gerne trashig, unfertig, unbedeutend, schräg, etcetera … aber mindestens interessant.
und wie schon gesagt:
und unbedingt auch ein paar andere wege ausprobieren! zB processing-libraries wie minim oder klang ( zB auch um ableton live zu steuern )
und
für die kommende tinkering session würde ich mich freuen, wenn ihr euch noch etwas mehr aus der komfort-zone bewegen würdet … also vielleicht auch mal ungewöhnliche wege ausprobiert ( haben einige ja auch schon gemacht … aber gerne noch mehr ). zB weniger direkte kontrolle ( klassisches komponieren? ) probieren und mehr prozess- bzw regel-basiertes ausprobieren ( generative gestaltung ) oder einmal das verhältnis umzudrehen und klänge als ausgangspunkt für bilder zu nehmen ( visualisierung ) oder sich eher mit dem performativen herumzuspielen ( interface ) etcetera.
ladet eure aufnahme und den satz bis spätestens (2019-05-10 23:59) bei slack hoch.
A1 Projektskizze / Appendix / Projektskizze
if you want to contribute bookmarks use the following system:
URL ............. : http://bookmarks.digitalmedia-bremen.de/
login ........... : digitalmediabremen
password ........ : 23dmHB42
tags ............ : TDWFTW @postedby(${ADD_YOUR_NAME})
to see all links already collected you can list the TDWFTW
link with the following URL: http://bookmarks.digitalmedia-bremen.de/?searchtags=TDWFTW.
PS { if i ever get to see the tag literally saying ${ADD_YOUR_NAME}
i will spontaneously start crying 😉 note that ${ADD_YOUR_NAME}
is a placeholder for your actual name e.g @postedby(dennisppaul)
}
A1 Projektskizze / Appendix / Ideenfindung
A Gedankenexperiment ( german for thought experiment ) describes a hypothetical setup or situation that is theoretically mapped out in order to think about consequences and outcomes.
Although a traditional Gedankenexperiment is by its nature a fully virtual endeavor it can be a very powerful device to instigate thinking, provoke change, criticise assumptions, deliver a cautionary tale, optimistically propose better alternatives, illustrate implications of the relationship between technology, science, and humans, or simply entertain. But what if we were to combine these dissecting, analytical and narrative qualities of the Gedankenexperiment with the transformative and translational tools and methods of design?
In this class we want to appreciate the strategies of the Gedankenexperiment. We will first look at existing Gedankenexperimente ( e.g Braitenberg-Vehicles, Flatland, Maxwell’s Demon, Schrödinger’s Cat ) and then move on to expand the framework in order to develop our own Gedankenexperimente as concepts but also as narrations materialized in a multitude of different formats and media
A1 Projektskizze
- *mixed signals*
- visual/audio
- socio-psychological/technical
- ambiguous
- regelwerk/interpretation
- data vizualization/sonification
Abb.: (S)IGNAL > (P)ROCESSOR > (O)UTPUT
| SIGNAL | PROCESSOR | OUTPUT |
|---------------|------------------|--------------------|
| DATASTREAM | APPLICATION | MEDIA_INSTALLATION |
| FOOD | DIGESTIVE SYSTEM | ENERGY |
| MICROPHONE | REVERB | FAR_AWAY_VOICE |
| *-_+*-***_--* | **++*_-* | *_*_*_* |
A0 recherche
das erste treffen findet am WED 2023-04-19 10:00 im raum 3.10.020 statt.
A0a One Minute of Tinkering
in this class we will concern ourselves with the portfolio ( aka the Mappe ).
an artistic/design portfolio is usually comprised of a collection of documentations of works, thus this class will be concerned with the portfolio as much as it is with the documentation of individual works and projects.
we will start by looking at other artists and designers portfolios, discuss current methods and formats of portfolio presentations as well as methods and formats of how to present works + projects, only to then direct our attention to your portfolios and works + projects documentations.
apart from participating vividly in discussions in the class, you will also be asked to design and produce or improve 2–3 documentations of your own already exisiting works or projects, as well as reworking and reflecting on your portfolio.